Så fungerar ECT hos Adrecord.com

Jag har ju tidigare skrivit om Adrecord och funktionen ECT -Enhanced Conversion Tracking, en funktion som Adrecord erbjuder till sina affiliates, och jag tänkte här visa vilka möjligheter som ges genom ett exempel från verkligheten.

HallaTal.se
För en vecka sedan började jag bygga på en ny sajt –  www.HallaTal.se – en sajt om att hålla tal, där jag visar möjligheten att köpa färdigskrivna tal skrivna av professionella talskrivare. Anledningen till att jag byggde denna sajt var att det finns en annonsör(Taltips.se) hos Adrecord som erbjuder ersättning för dem sålda tal man kan förmedla till dem via sin affiliatesajt.

Installation av scriptet
Med ECT installerat på sin webbplats kan man få utökad information för de avslut man förmedlar från de besökare som kommer från sökmotorer. Man installerar en JavaScript-kod på sin webbplats, så sköter Adrecords system resten och kopplar samman transaktioner med den data som samlas in. Tänk på att koden måste finnas på samtliga undersidor för bäst täckning. Själv valde jag att lägga koden i footern i mitt WordPresstema.

Vid försäljning – vad visas?
Om man klickar sig in under menyn Statistik > Transaktioner, så får man upp en detaljerad tabell. I tabellen ser man vilken av ens kanaler(sajter) som har genererat försäljningen, programnamn(annonsör), vilken tid klicket gjordes och när transaktionen utfördes. Man ser även ordervärde, provision och man ser ECT.

Genom att klicka på förstoringsglaset i kolumnen ECT, får man upp en ruta som visar precis vilken sida kunden kom till, vilken sökmotor hon använde och vilket sökord/sökfras hon skrev in när hon sökte.

I mitt exempel här ovan så använde kunden sig av sökmotorn Google, hon skrev in sökfrasen ”tal till syster bröllop” och letade sig fram till sökresultat nummer 67 innan hon bestämde sig för att där ville hon läsa mer. Hon klickade på sökresultatet och kom till min landningssida för tal till syster på bröllop, där hon 28 minuter senare gjorde ett köp hos Taltips.se. Intressant att se är ju att man inte alltid behöver ranka högt i Google för att få en försäljning, men genom att få tillgång till den här informationen kan man som affiliate, optimera för dem sökfraser som man märker ger försäljning.

10 reaktioner till “Så fungerar ECT hos Adrecord.com”

  1. Jag gillar ECT skarpt och önskar att samtliga affiliatenätverk implementerade det. Underbart att kunna se exakt vilka sökord som konverterar för att sedan fokusera på dessa. Många gånger är det inte förväntade ord som konverterar – något jag har upptäckt med min e-butik.

  2. ECT och adrecord låter riktigt intressant. Jag ska testa adrecords när de får in fler program som matchar min verksamhet lite bättre.

  3. Trevligt att en så pass ny webb konverterar så snabbt, och så långt bak i sökresultatet. Kul att se.

    Kim, har du tips på annonsörer/webbutiker du önskar hos oss får du gärna återkomma till mig på jonny@adrecord.com så har jag lite bättre koll på exakt vad du önskar.

  4. Det är som jag skrev själv tidigare på min blogg att det märks att det bakom Adrecord står personer som själva sysslat med affiliatemarknadsföring. En bra funktion helt enkelt, ECT.

  5. Etc verkar ju vara helt kanon. Har nog inte riktigt förstått hur det funkat till 100% innan denna bloggposten men så fort det kommer lite intressanta program kommer jag lätt använda mig utav adrecord. Det här kan bli riktigt bra!
    Grattis att du lyckats få en sale så snabbt också.

  6. ECT är helt underbart. Det är inte bara otroligt bra, det är roligt också! Jag ser fram emot en bra och lång tid med Adrecord. Som jag själv sa i mitt egna blogginlägg, affiliate-sveriges framtid.

Kommentarer inaktiverade.