Jag har på senare tid börjat arbeta mer och mer med PPC-kampanjer, framförallt genom Google AdWords. För er som inte är insatta så innebär det att man skriver annonser och betalar sedan Google en summa för varje besökare som klickar på ens annonser. Annonserna visas som Sponsrade Länkar vid sidan av det vanliga sökresultatet i sökmotorn Google.
Det har gått rätt så bra, trots att jag fortfarande lär mig en hel del. Det är viktigt att hela tiden mäta resultatet av kampanjerna, skala av olönsamma kampanjer och lägga mer resurser på dem kampanjer som går bra. Det som är roligt med PPC är att man snabbt kan få upp en annons och generera trafik, till skillnad från vanlig SEO, där det tar längre tid att få upp en affiliatesajt i sökresultatet.
Med PPC kan man även snabbt hitta guldkornen bland sökord, dvs sökord och fraser som genererar bra avkastning och där konkurrensen är mindre – där kan man sedan bygga sidor som man jobbar upp i det organiska sökresultatet.
För er som vill lära er mer om PPC kan jag rekommendera dessa två sajter:
- AdwordsBloggen – av Sylvia Oppenheim. En bra blogg på svenska om PPC och Adwords.
- Adwords tutorials – grunderna i att bli duktig på PPC.
Just att börja med PPC för att hitta sökord och fraser för sin SEO-satsning är klockrent och egentligen ett riktigt bra första steg innan man påbörjar ett “SEO-race”. Läste en riktigt bra artikel om just det igår faktiskt, http://www.seobook.com/learn-seo/ppc-testing.php
Bra artikel. Tack för tipset!
Hi Tomaz.
I am the Program Manager for the Kaspersky Nordic Program Manage. I would love to discuss opportunities with you. Please contact me.
Thanks
Jessica.