I USA säger man ofta “The Money is in the list”, vilket översatt till svenska blir “Det är i listan som pengarna finns”. Vilken lista? Jo, e-postlistan.
Genom att erbjuda dina besökare ett gratis nyhetsbrev, ett gratisprov eller en gratis e-bok, mot att dem ger dig sin e-postadress, så samlar du på dig en egen e-postlista. Här gäller det att vara tydlig med att tala om att dem skriver upp sig för att få ditt nyhetsbrev med jämna mellanrum.
Exempel:
Låt oss säga att du har en hemsida om banklån och på den hemsidan lägger du upp en liten annons, där besökaren fyller i sitt namn + e-postadress för att mottaga ett nyhetsbrev om ekonominyheter, aktuella bankräntor etc. Genom att du varje vecka får nya prenumeranter på nyhetsbrevet så kan du efter ett tag lägga in annonser i nyhetsbrevet, exempelvis ett nytt lånerbjudande från Swedbank. När du har samlat in tusentals e-postadresser så kommer du att tjäna en hel del pengar på varje utskick du gör och är inte lika beroende av att få in nya besökare till din hemsida. Pengarna finns nu i din e-postlista.
Några som kan det här med e-postmarknadsföring är Nyhetsbrevskola.se, besök dem och lär dig mer om nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.
Vilket sätt tycker du är det bästa för att marknadsföra en e-postlista – SEO eller Adwords?
Adwords är ju såklart ett snabbare sätt att driva trafik, och i det här fallet får du då snabbare fler som skriver upp sig för nyhetsbrevet. Har du möjlighet och kunskapen ska du ju välja båda, dvs både jobba med SEO för att ranka bättre och driva mer trafik på sikt och samtidigt betala för klick(besökare) i form av PPC (Adwords, Facebook etc).