Sommaren är sedan länge slut, löven hänger gula och röda och det är långt till jul. Det kan onekligen kännas lite hängigt så här på väg mot november, men professionellt finns det för oss affiliatemarknadsförare som arbetar med casinospel på nätet trots allt ett ljus i mörkret: den 24 oktober går nämligen BAC – en av världens största affiliatekonferenser – av stapeln i Berlin. Tidigare år har den hållits i Barcelona, men i år gästar den alltså Tysklands ståtliga huvudstad. Berlin Affiliate Conference som förkortningen ska uttydas, kommer att gästas av runt 2200 marknadsförare, SEO-experter, affiliates och andra branschexperter, och kommer att bjuda på mängder av intressanta föredrag, seminarium och föreläsningar. Här tänkte jag tipsa om de jag finner intressantast.
En börsnoterad innovatör
För dig som är tidigt på plats, redan på torsdagen, så bjuder den utgående konferensen för operatörer och spelutvecklare, EIG, på ett välkomstmingel på AVENUE Gastronomie. Ett perfekt tillfälle att knyta nya kontakter i gambling-industrin, och kanske lära dig mer om Microgaming s kommande casinospel. På fredagen drar det sedan igång på allvar. Den panel som intresserar mig mest startar 14.05 och diskuterar casinoaffiliate-branschens framtid. Vilka utmaningar står branschen för, hur kommer den att utvecklas de närmaste åren? Hur påverkas den av de planerade regleringar av nationella marknader som är på gång?
Framtidens sökmotoroptimering
På lördag klockan 14.00 håller sedan Alexandra Tachalova och Fili Wiese, två SEO-gurus, föredraget SEO & the future of search. Det är ett föredrag som går direkt på branschens hjärta: hur kan vi få nya webbplatser att ranka? Sedan 2012, med introduktionen av Penguin respektive Panda, så har osäkerheten på vilka metoder som hjälper en webbplats att klättra i rankingen varit stor. Åtskilliga metoder har föreslagits, men några patentmedel har inte upptäckts. Samtidigt meddelar Google att Penguin kommer att övergå till att rullas ut kontinuerlig. På det här föredraget får du chansen att ta del av världsexpertisen inom SEO, och hur de ser på den framtida utvecklingen.
Casinomarknadsföring och sociala medier
Klockan 16.00 är det sedan dags för vad jag tror kan bli en av de mest spännande föreläsningarna: Retaining players: Staying social to improve player lifecycle. Sociala medier har länge varit en akilleshäl i online-marknadsföringen av casino. Casinospelare tycks helt enkelt inte ha något större intresse av att delta i forum eller på Facebook-sidor, till skillnad från pokerspelare som verkar vara ett klart socialare släkte. Samtidigt är det uppenbart att Googles sökalgoritmer tar större och större hänsyn till aktivitet sociala medier för hur de rankar sidor. Branschens oförmåga att engagera läsare och kunder i samtal är alltså kostsamt, och på något sätt måste vi lyckas lösa upp denna gordiska knut.
Sammanfattning
Detta är förstås bara ett axplock av alla aktiviteter och seminarier som kommer att pågå under 3 dagar på BAC. Utöver de nämnda kommer även länkbyggande, betalningsoptimering och nätverksskapande att avhandlas. Dessutom avslutas dagarna med mingelmöjligheter och otaliga chanser att knyta kontakter i branschen. Men de tre ovan nämnda seminarierna är de jag själv ser mest fram emot. Och det finns fortfarande platser kvar om du är intresserad. Så om du ska dit – väl mött!