Du använder säkert en sökmotor (läs Google) rätt ofta för att ta reda på saker och ting. Det kan vara att du söker adressen till tandläkaren, var man köper billiga plåster, oömma kläder eller hur man gör den godaste smörgåsen. Som internetmarknadsförare så är det väldigt intressant att se hur ofta det söks på olika ord och fraser. Om man vet vad det söks på kan man fokusera på de mer intressanta sökorden som ger mest trafik, samt de ord som kan generera mest försäljning.
Själv använder jag verktyget Keywordtool.io som jag tycker är ett mycket bra verktyg för att snabbt och enkelt se hur ofta det söks på olika ord, samt får förslag på nya sökord i en nisch jag jobbar inom.
Hur många söker på ordet Smörgås?
Låt oss säga att du ska starta en verksamhet som säljer smörgåsar. Du gör då en enkel sökning i verktyget på det ordet och får fram följande:
Det sök i snitt 3600 gånger varje månad på ordet smörgås, rätt jämnt utspritt över året, möjligen en liten topp under mars månad. Vad vi också kan se är att smörgåstårta är mycket mer populärt med drygt 33,000 sökningar per månad. Kanske borde du satsa på en verksamhet som säljer smörgåstårtor istället?
Vilken smörgåstårta är populärast?
Nu när vi har konstaterat att fler söker på ordet smörgåstårta än ordet smörgås. Så gör vi en ny sökning för att se vilken smörgåstårta som är populärast.
Vi knappar in sökordet smörgåstårta och får fram följande lista:
Här ser vi att, på plats nummer ett ligger varm smörgåstårta med 5400 sökningar/månad.
Sedan har vi olika populära fyllningar:
- Räkor – 1300 sökningar/månad.
- Skinka – 880 sökningar/månad.
- Tonfisk – 720 sökningar/månad.
- Rostbiff – 590 sökningar/månad.
- Vegetarisk – 320 sökningar/månad.
- Kyckling – 320 sökningar/månad.
- Leverpastej – 260 sökningar/månad.
- Lax – 210 sökningar/månad.
- Ostbågar (Urk..?) – 90 sökningar/månad.
Så med hjälp av detta sökordsverktyg kan du lära dig mer om hur populära olika sökord är. Avslutningsvis kommer här en video från Polarbröd om hur du gör en varm smörgåstårta. Enjoy!