Nu närmar vi oss med stormsteg ett nytt år. Kanske har du en hemsida, blogg eller en webbshop som du vill ska synas bättre på Google? Hur ska du då gå tillväga för att få din sida att ranka högre på valda sökord? Svaret är sökmotoroptimering.
Vad är sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimering (ofta förkortat SEO som står för Search Engine Optimization) är olika tekniker för att få din hemsida att att ranka högre i sökmotorer och därmed generera fler besökare till din sida.
Sökmotoroptimering kan vara rätt roligt då de förbättringar du gör på sidan visar sig i form av bättre ranking i Google och därmed mer trafik till sidan. Däremot är SEO en långsam process, där du får räkna med att det oftast tar tid innan du ser någon form av resultat. Efter att du gjort en förändring på din hemsida så ska Googles bot (Googlebot) komma och indexera om sidan och sedan bedöma om din sida ska flyttas upp i rankingen utifrån dina förändringar, om den ska behålla samma position eller om du gjort ett dåligt jobb, flyttas ner i SERPEN.
Om du har en webbutik så skulle jag rekommendera att du anlitar en SEO-byrå som hjälper en med sökmotoroptimering på butiken. De har specialkunskap och erfarenhet från tidigare projekt för att få din webbshop att ranka högre på de sökord och fraser som genererar intäkter till din onlinebutik.
ON-Page och OFF-Page SEO
Man brukar dela upp SEO i två delar. ON-Page SEO som innebär alla ändringar och förbättringar du kan göra på din hemsida och OFF-Page SEO som framförallt innebär att du har inlänkar från andra relevanta hemsidor som länkar till din sida.
Fem stycken ON-Page förbättringar för att synas bättre i Google
Det finns massor av förbättringar du kan göra på din sida för att få bättre ranking. Här kommer en lista på ett antal förslag:
1. Optimera sidans titel och beskrivning.
– Det är dessa som visas i Googles sökresultat och som är avgörande för om en besökare/sökare ska klicka på din länk eller på konkurrentens. Här finns det hur mycket som helst att göra för att sticka ut och för att locka sökaren att besöka just din sida.
2. Se till att din sida laddar snabbt.
– De finns flera tekniker för att få din sida att ladda snabbare. Optimera bilder, installera ett bra cache-plugin, skaffa en snabbare server osv. Både besökaren och Google gillar snabbladdade sidor så det bör vara en hög prioritet för din sida.
3. Fyll på med mer och djupare innehåll.
– En sida som på djupet går igenom ett ämne har större möjlighet att ranka bättre än en sida som bara skrapar på ytan kring ämnet. Hur många ord behöver man kanske du undrar? Det beror helt på vilket ämne och vilket sökord du vill ranka på. Sikta på runt 1000 ord för ett sökord du vill konkurrera på, får du ihop runt 3000 ord kommer det hända grejer 🙂
4. Se till att din sida är mobilvänlig.
– Majoriteten av besökarna kommer idag från att ha surfat in via sin mobil. Så det finns därmed inga ursäkter för att att din sida inte är mobilvänlig.
5. Optimera dina bilder.
– Det är lätt att glömma bort sina bilder, men de behöver ofta en liten extra tillsyn för att både de och sidan ska ranka optimalt. Här gäller det framförallt att du fyller i en bra och beskrivande ALT-text på bilden så att Google förstår vad bilden föreställer. Som exempel har jag i det här inlägget två bilder:
Bild nummer ett högst upp visar en sökmotoroptimerare som arbetar med SEO på en laptop. Där har jag lagt in en ALT-tagg som säger “Syns bättre på Google 2021 med hjälp av SEO.”
Bild nummer två på mitten av sidan visar en plan för att ranka högre i Google med hjälp av sökmotoroptimering. I ALT-taggen för den bilden står det “Sökmotoroptimering hjälper dig att ranka högre på sökord och fraser i Google.”
Lycka till med att synas bättre i sökmotorerna framöver!