I Sverige byter man däck på bilen två gånger per år. Det är lag på att byta till vinterdäck mellan 1 december och 31 mars. Man får använda vinterdäck efter 31 mars om det råder vinterväglag, annars så bör man byta till sommardäck.
Anledningen till att det är lag på vinterdäck är för att vinterdäck är utformade för att köras på isiga och hala vägar. Sommardäck däremot är det ingen lag på, men däremot är det förbud att köra med vinterdäck på många ställen. Anledningen till varför man byter till sommardäck är för att vinterdäcken sliter på vägarna. Om man dessutom har dubb på sina däck så blir det ännu mer slitage på vägarna. Men det är inte bara slitage på vägarna som man behöver oroa sig över, utan själva vinterdäcken slits det också på. Därför är det viktigt att byta till sommardäck så fort vintern är över.
Med sommardäck på bilen känns inte körningen lika tung heller, som den kan göra om man kör med vinterdäck på sommaren. Men däremot klarar inte sommardäcken av vintrarna eftersom de inte är anpassade för isiga och hala vägar. Det kan ske förödande olyckor om man kör med sommardäck på vintern. Eftersom klimatet ändras hela tiden så får man alltså köra med vinterdäck efter 31 mars och innan 1 december om det börjar snöa eller om det blir minusgrader.
Krav på att sommardäcken har minst 1,6 millimeter i mönsterdjup.
Sommardäck
I Sverige är det ett krav på att sommardäcken ha minst 1,6 millimeter i mönsterdjup för att man ska få köra med däcken. Det rekommenderas dock att däcken ska ha minst 3 millimeter i mönsterdjup för att få den optimala körningen och bättre friktion på däcken. Om mönsterdjupet är mindre än 1,6 millimeter så får de inte ett lika bra grepp om vägarna och det kan vara direkt livsfarligt att köra med dem, därför får man inte ha ett lägre mönster än 1,6 millimeter. Man brukar säga att livslängden på sommardäck är cirka 3-4 säsonger sedan är det dags att byta sommardäck. Det beror ju givetvis på hur ofta man kör och hur hårt man kör med bilen.
Förutom mönsterdjupet är det bra att kolla luften på däcken med jämna mellanrum, även om det inte är punktering på däcken så pyser det ut lite luft då och då. Med ett bra lufttryck i däcken så får man en bättre och jämnare körning. Dessutom drar bilen mindre bränsle om man har rätt lufttryck i däcken, vilket resulterar i att det även är bättre ekonomiskt, samt för miljön eftersom det blir mindre utsläpp, som påverkar miljön negativt.
Sommardäck på hösten
På hösten regnar det oftast mycket, löven faller ner från träden och landar på vägarna och kan vara besvärliga för bilister. Våta löv eller mycket vatten resulterar i halka och vattenplaning. Även om det minsta tillåtna mönsterdjupet är 1,6 millimeter så rekommenderar man att ha minst 3 millimeter, i synnerhet på hösten. Däck med mindre mönsterdjup får inte samma grepp om vägen och om det då är massa vatten på vägarna så är risken större att man får vattenplaning. Det kan också leda till många olyckor och förödande konsekvenser. Att investera i ett par bra och nya sommardäck minskar riskerna avsevärt. Man behöver nödvändigtvis inte köpa de allra dyraste däcken för nya däck är ju alltid nya däck, oavsett märke. Däremot kan märkesdäcken ha bättre kvalité, vilket innebär att de oftast håller längre också.
Välj bra sommardäck för optimal körning.
Optimal körning och mindre risker med bra sommardäck
Som ovan nämnts så byter man till sommardäck eftersom de är anpassade och utformade för att köra med på sommaren. Man vill minimera riskerna när man kör bil, samt få en bra och skön körning. Att man utrustar sin bil med bra sommardäck är alltså ett måste för att få uppleva det och risken för olyckor minskar markant. Som de flesta säkert vet så kan en bilolycka leda till död om det vill sig riktigt illa, och om man kan förminska olyckor och dödsfall genom att ha bra däck på bilen så ska man givetvis förhålla sig till det. Så att köpa bra däck får man se som en investering och ett bidrag till att man värnar om andra medmänniskor.
Däckförvaring
För att få en bättre livslängd på sina däck, oavsett om det är sommar eller vinterdäck så är en bra förvaring att rekommendera. Det finns olika däckhotell att förvara sina däck på, de brukar dessutom montera däcken åt en till ett billigare pris, ibland så ingår till och med montering av däck så att man inte behöver betala någon extra kostnad för det. Men har man däremot inte möjlighet att förvara däcken på ett däckhotell så bör man placera dem på ett mörkt och svalt ställe, förslagsvis ett förråd eller en källare. Om det är för varmt eller ljust så torkar däcken, vilket innebär att livslängden på däcken försämras. Men om man istället förvarar däcken rätt så har man däck som kommer hålla längre.