Det går lika bra att cykla på vintern som på sommaren, i alla fall om du använder dubbdäck. Idag finns det moderna dubbdäck som gör vintercyklingen både rolig och säker.
Dubbdäck – säker cykling
Den främsta orsaken till att använda dubbdäck är att det gör det mycket säkrare att cykla på vintern. Det är många svenskar som tar fram cykeln under våren och sedan ställer in den i garaget inför hösten just på grund av snö, is och halka. Och gammal vana. Att cykla är bra både för klimatet, plånboken och självklart för din hälsa. Genom att använda dubbade däck kan du cykla året om. Du hittar ett stort urval av dubbdäck till din cykel hos Tooorch, och där finns även mycket annat som gör cyklingen så trevlig och effektiv som möjligt.
På vintern behöver du dubbade däck för att lättare både kunna svänga, bromsa och cykla i uppförsbackar. Du minimerar risken för att få sladd i en nedförsbacke eller att inte hinna stanna i tid: du minimerar alltså risken för att skada dig själv eller någon annan.
Så använder du dubbdäcken
Dubbdäck är mjukare än vanliga cykeldäck, precis som på en bil. Det är för att däcket ska få bättre grepp på svåra underlag. Det bästa är om du kan byta till dubbdäck i slutet på hösten, innan det blivit isigt och för kallt. För att ett dubbdäck ska hålla så länge som möjligt, ca fem år, bör du först köra in det. Då hjälper du dubbarna att komma på rätt plats. Kör lugnt i början och skippa kraftiga inbromsningar de första milen. Du kan börja med högre lufttryck, och sedan minska på trycket allt eftersom. För att få bättre grepp, alltså mer friktionsyta på däcket, ska du ha mindre lufttryck än på ett sommardäck.
Du bör ha dubbdäck både bak och fram. Om du bara ska ha ett dubbdäck, av t.ex. ekonomiska skäl, så ska det dubbade däcket sitta fram. Men det är mycket säkrare att ha cykla med dubbdäck på både hjulen. En billig försäkring. Dubbdäck rullar inte lika snabbt som sommardäck och de låter också, precis som vinterdäcken på en bil. Men fördelarna med dubbdäck överstiger ändå nackdelarna.
Om du bor i södra Sverige kan du använda däck med mellan 80-140 dubbar, på annat hål i landet bör du satsa på 200-300 dubbar. Om du brukar cykla i skogen, över hala stenar och rötter, är det också klokt att att använda rejält dubbade däck.