De stora pengarna i casinobranschen

Detta är ett gästinlägg skrivet av Great Marketing Group Ltd.

Att casinon omsätter hundratals miljoner varje år är inte direkt någon nyhet. Bara i lilla Sverige omsätter branschen 22,5 miljarder. Det är väldigt mycket pengar för något på den svenska marknaden.

En del av denna bransch som omsätter stora pengar är affiliatebranschen, alltså lead-genereringssajter som till exempel Wins.se. Det är jämförelsesajter som marknadsför casinos erbjudanden och skickar vidare spelare till casinon som till exempel Unibet eller Play Ojo. För det så får de provision per ny spelare eller för spelarens förluster på casinot.

Något som man sett mycket av under de senaste åren är stora uppköp och sammanslagningar av företag som driver casinosajter med affiliate som affärsmodell. Detta genom att större casinoleadföretag som Catena media, Better Collective och Raketech.

Jag tänkte nedan redovisa för ett par av de största affärerna gällande svenska affiliatesajter:

I december 2018 sålde Ribacka Group AB det nätverk av spelsajter de driver för den helt otroliga summan 30 miljoner euro. Alltså ca 300 miljoner svenska kronor.

Det svenskägda bolaget bakom NewCasinos.com såldes i maj 2017 till Catena media för 7,6 miljoner euro med möjlighet till ytterligare 4,2 miljoner euro, baserat på framtida resultat. Det blir nästan 120 miljoner kronor.

Utöver dessa stora uppköp så har till exempel både Catena media och Raketech börsnoterats och har miljardvärderingar.

Det finns många fler exempel på förvärv i denna bransch de senaste åren och vi kommer garanterat få se många född uppköp 2019 då bolag som Catena media och Raketech dammsuger marknaden på mindre aktörer som passar dem. Och jag skulle tro att vi får se ännu större prislappar framöver.