Jag har varit med ett tag, inser jag när jag skriver rubriken till det här inlägget. 🙂
I maj 2003 registrerade jag min första domän där jag byggde en hemsida som kom att handla om billiga datorer. Det var den första i raden av affiliatesajter jag byggt under de 17 år som har gått sedan dess. Innan jag reggade och byggde den första hemsidan hade jag läst på allt jag kunde hitta om affiliatemarknadsföring och SEO. Det var i USA jag fann information kring detta. Här i Sverige var sökmotoroptimering ett relativt okänt begrepp vid den här tiden och många av hemsidorna på nätet var fyllda med roliga animationer och blinkande banners. Användarvänlighet och mobilanpassat innehåll var inte lika hett då som nu.
Topp-5 placering på tio dagar år 2003
Tio dagar efter att jag hade byggt min första affiliatesajt och fått den indexerad av Google så rankade jag topp-5 på min valda sökfras “billiga datorer“. Ungefär samtidigt fick jag min första affiliate-sale och en dryg hundralapp i provision – efter det var jag såld på affiliatemarknadsföring.
Så hur lyckades jag med detta?
År 2003 var sökmotoroptimering enkelt, fruktansvärt enkelt. Först och främst fanns det ingen konkurrens i SERPen att tala om, så det gick att ranka på mer eller mindre vilket sökord man önskade, om man visste vad man skulle göra.
Hemligheten med att lyckas med SEO år 2003:
Följande faktorer spelade en stor roll i hur bra din sida rankade i Google:
- En nyckelordsdomän – så att Google visste vad du ville ranka på. Ville du ranka högt på exempelvis “flygresor till Spanien” så var den enklaste vägen till succé att regga domänen flygresor-till-spanien.se
- Sökordet långt fram i titel-raden
- Sökordet i meta-description + meta keywords-taggen(inget som används längre)
- Sökordet i H1:an (superviktigt)
- Sökordet eller relaterade sökord i H2-H4
- Innehåll, text med sökordet ofta förekommande. Man pratade mycket om keyword density (sökordsdensitet) och på den här tiden skulle man inte vara blyg att trycka in sitt sökord i texten så ofta man kunde. Visst kunde det låta lite stapplande när man läste texten, men Google tyckte mycket var bra, vid den här tidpunkten.
- Internlänkar på sidan med sökordet som ankartext (fungerar fortfarande bra 2020)
- PageRank – det här var riktigt hett år 2003. Google hade ett verktyg för att mäta hur stark en sida var. En sidas styrka kunde vara mellan 0-10, där 10 var superstark. Hade din hemsida en Pagerank på 6-7 kunde du i princip ranka på vad som helst. Pagerank var helt publikt så man kunde se alla konkurrerande sajters Pagerank och visste därmed ungefär hur svårt ett sökord skulle vara att ranka på.
- Slutligen – den sista ingrediensen för att lyckas med SEO 2003 var länkbyten eller reprocial links. Vilket innebar att man kontaktade eller blev kontaktad av andra hemsidesägare och man placerade länkar till varandras sidor på sin respektive hemsida. Vanligt förekommande var att man byggde en egen undersida för detta, som man ofta döpte till links.html. På denna sida hade man alla sina länkvänner med länkar till deras sidor. På deras hemsidor fanns därmed din hemsida med en vald ankartext (99 gånger av 100 så hade man sökordet som ankartext). Och denna typ av länkbyte funkade fantastiskt bra under en period, fram till att Google ändra sin algoritm kring detta.
Digital marknadsföring och SEO idag
Nuförtiden är SEO inte lika enkelt. Du har mycket mer som ska falla på plats för att bli framgångsrik i SERPen. Bl.a bör du ha koll på att din hemsida är responsiv och mobilanpassad. Du ska ha en snabb laddtid och ett SSL-certifikat. Ditt innehåll ska vara omfattande, användarvänligt och det är en fördel om du är lite insatt i strukturerad data.
Några som är duktiga på det här med digital marknadsföring, Google Ads och SEO är Våning 18 AB. De hjälper dig och ditt företag att öka sin försäljning genom att synas på rätt sökord när potentiella kunder söker efter era produkter och tjänster. Våning 18 kan hjälpa er att optimera era Google Ads(SEM) så att de ger en positiv avkastning. Behöver du en ny hemsida så är de experter på att ta fram rätt hemsida till dig.
Besök Våning 18 idag och ta din digitala marknadsföring till nästa nivå.