Vilka vitaminer är bra för ögonen?

Vilka vitaminer är bra för ögonen?

Har du funderat på hur du ska hålla dina ögon perfekt fuktade och bekväma? Ibland får man torra ögon som kan bero på olika orsaker. Det blir suddiga fläckar där det är torrt eller så kan man känna att det skaver som grus under ögonlocket. Detta kan ofta avhjälpas genom att använda en bra fuktgel eller dropp – men hur får vi bra och skarpa ögon på lång sikt?

Ögonvitamin som hjälper

Det finns mat och näring som påverkar ögat och kan se till att ögat mår bra på lång sikt. De flesta känner till att blåbär är bra för ögonen och det beror på de antocyaniner som finns i bäret. Ju mörkare färg blåbäret har desto mer antocyaniner. Blåbär kan hjälpa till att skydda ögonen mot oxidativ stress och bibehålla en normal funktion i ögats blodkärl. Det finns också speciellt utvecklad ögonvitamin i tablettform som består av antioxidanter från vitaminer och mineraler.

Det finns flera sorters ögonvitamin.

Antioxidanter som C-och E-vitamin skyddar ögonen från den cellskada som kan uppkomma vid exempelvis UV-strålning och fria radikaler. Det är viktigt att näthinnan får C-vitamin för att kunna fungera riktigt bra. Bär, paprika och citrusfrukter är exempel på vad du kan äta, även nötter är bra. Flera av de ögonvitaminer som förbättrar ögats syn naturligt hittar du i din dagliga kost. Spenat, grönkål och morötter ger dig viktiga vitaminer som A och lutein.

Antioxidanter som C-och E-vitamin

Zink och selen sägs även de minska risken för att få ögonsjukdomar. Om du ofta har torra ögon bör du prova om det kan vara brist på betakaroten (A vitamin). Det är vanligt att man får sämre mörkerseende i samband med detta. Antioxidanten lutein kan ha positiva effekter på nedsatt syn som beror på ålder. Det är värt att prova sig fram bland vitaminerna. En fullgod kost där du får i dig allt gynnar dessutom hela kroppen.

Kan man träna upp sin syn?

Kan man träna upp sin syn?

Det sägs att man inte kan göra det. Varken vuxna eller barn kan träna bort ett fel som exempelvis astigmatism eller om man är närsynt. Man kan inte träna upp ögonen på det sättet så att man får bättre syn – men detta kan vara en sanning med modifikation. Det finns människor som förlorar synen på ett öga och ju mer de använder ögat de har kvar desto bättre blir synen på det enda ögat. Även barn med brytningsfel fick förr täcka för sitt friska öga för att träna upp det sämre ögat så mycket möjligt och även då såg man resultat. Så man kan inte helt säkert påstå att ögat inte går att träna.

Livsmedel att äta för bättre syn

Olika typer av livsmedel kan påverka kroppen på olika sätt, och det finns saker du kan äta speciellt för att hjälpa dina ögon på traven. Här är några exempel:

  • Blåbär – skyddar mot oxidativ stress och främjar ögats funktioner
  • Morötter – innehåller mycket betakaroten
  • Nötter – innehåller selen och zink samt E-vitamin
  • Gröna blad som broccoli och spenat, grönkål – innehåller karoten och C-vitamin
  • Mejeri – Mjölk, smör och mejeriprodukter innehåller A-vitamin
  • Sötpotatis – innehåller lutein och karoten
  • Pumpa – även denna innehåller lutein och karoten
  • Paprika och brysselkål innehåller lutein
  • Aprikos och cirtusfrukter innehåller karoten

Dessa ämnen finns även i flera livsmedel, ta en titt själv, vem vet, kanske din favoritkost innehåller något som är bra för ögat.