YouTubes historia

För dagens internetanvändare kan det kännas som att YouTube har funnits för evigt. Så är dock inte fallet utan videosajten lades upp på internet så sent som 2005, på alla hjärtans dag.

Det var dock först ett par månader senare som sajten lanserades brett och började marknadsföras. I samband med det inleddes också en finansieringsrunda där sajtens tre grundare fick in strax över tio miljoner dollar på ett år, mestadels från olika riskkapitalister. Med tanke på att sajten köptes upp av Google redan 2006 för 1,65 miljarder dollar så får det nog klassas som en av världshistoriens bästa investeringar.

YouTubes grundare

Youtube grundades av trion Chad Hurley, Steve Chen, och Jawed Karim. Steve Chen och Jawed Karim hade tidigare pluggat datavetenskap tillsammans på universitetet. Designern Chad Hurley träffade de när alla tre jobbade tillsammans på ett annat väldigt framgångsrikt IT-företag: PayPal. Mitten på 2000-talets första decennium var på många sätt internets guldålder. Det fanns väldigt mycket riskvilligt kapital att tillgå och den som hade starka idéer och en vilja att bygga något nytt kunde lätt få finansiering. Samtidigt var det inte som under IT-eran på 90-talet utan de företag som grundades under den här tiden hade goda förutsättningar att snabbt bli lönsamma.


Första videon på YouTube – Me at the zoo

YouTubes utveckling genom åren

I samband med att YouTube köptes av Google inleddes en era av snabb expansion som har fortsatt fram till idag. Det var tydligt att Google hade mycket större ambitioner än att bara låta YouTube vara en sajt för delning av kattvideos. Strax efter köpet påbörjades flera samarbeten med andra medieföretag vilket gjorde att filmer, TV-serier och till och med presidentvalsdebatter sändes direkt online via denna plattform. Mellan 2010 till 2012 ökade dagliga besök på sajten med en miljard per år, från två miljarder till fyra.

YouTube är idag den sajt som föder flest mediepersonligheter och innehållsproducenter. Tack vare att det finns ett system på plats där den som tillverkar innehållet delar annonsintäkter med YouTube så har fler och fler börjat kunna livnära sig på att producera och publicera videos online. Sett till andel av mediekonsumtion så har YouTube idag mer än hälften av den totala marknaden i USA vilket är oerhört imponerande för en kanal med bara femton år på nacken.